Megrendelőnk azzal a kéréssel fordul hozzánk, hogy egyesítsünk két, egymástól függetlenül, Civil 3D-ben megtervezett nyomvonalat. A forrás objektumok rendelkezésünkre állnak, már csak el kell végezni a műveletet…
Jelen egyszerű példában minden bizonnyal egyszerűbb volna a második nyomvonal paramétereit felhasználva az elsőt továbbrajzolni. Azonban ha nem néhány méterről, illetve ívről van szó, hanem kosár- és ellenívekkel tarkított, több kilométeres komplex vonalszakaszról, akkor az itt ismertetett módszer már jóval időkímélőbb megoldás lehet.
A megoldáshoz kicsit ki kell lépni a Civilből, és használni a számológépünket, de megéri.
- Adott a két vonalszakaszunk, "A nyomvonal” és "B nyomvonal”
- Adottak továbbá a két szakasz hossz-szelvényei
- Exportáljuk ki mind a két nyomvonalat LandXML formátumba (Output menü)
- Ezen a ponton kicsit el kell hagynunk a Civilt és kézzel belenyúlni az exportált fájlunkba.
- Nyissuk meg a fájlt szövegszerkesztővel. Jó ha van kéznél egy Notepad++, sokat segít az átláthatóságon; de végső soron a hagyományos Notepad is megteszi
- A nyomvonal felépítése jól követhető, egyenesekből, ívekből, átmenetiívekből építkezik, mindegyiknek adottak a jellemző pontjai; és ami nagyon lényeges a feladatunk szempontjából, hogy nem tartalmaz szelvényezést, csak hosszakat, irányokat, paramétereket!
- Végezzük el a következő módosításokat:
- A 10. sor körül a name= "A nyomvonal”-t átnevezzük name="C nyomvonal”-ra, hogy a rajzba egy teljesen új objektumként importálhassuk az összeillesztett változatot
- ugyanebben a sorban a length=”99.9999” helyére írjuk a két nyomvonal hosszának összegét
- Vágjuk ki a B nyomvonal geometriáját leíró sorokat, majd illesszük be az A (illetve most már C) nyomvonal geometriai leírásának végére
- Töröljünk minden, B nyomvonalra vonatkozó adatot (<Alignment> és </Alignment> közti sorok)
- Ha minden rendben ment, a fájl végének valahogy így kell festenie
- Mentsük el a módosításokat
- Itt kell megjegyezni, hogy a képen is látható <Profile> … </Profile>részben a nyomvonal magassági vonalvezetése látható sarokpontonként (szelvényszám, magasság); tehát ha a két nyomvonal hossz-szelvényét is össze akarjuk fűzni, akkor az eredetileg B nyomvonalhoz tartozó sarokpontok szelvényszámaihoz rendre hozzá kell adni A nyomvonal hosszát, majd ezeket illeszteni a megfelelő helyre, ahogyan azt tettük a vízszintes vonalvezetéssel is.
- Fontos ellenőrizni, hogy minden <…> tagnak meglegyen a </…> párja, és nem veszett el a kivágások, beillesztések közepette, ellenkező esetben a Civil nem fogja felismerni a fájlt
- Térjünk vissza a Civilbe és importáljuk a LandXML fájlunkat (Insert menü)
- Látható, hogy a nyomvonal így már egységes. Hossz-szelvényt kirajzoltatva a magassági vonalvezetésről ugyanez elmondható.
Megjegyzések:
- A leírás első olvasásra/kipróbálásra bonyolultnak tűnhet, ám néhány próbálkozás után gond nélkül egyesíthetünk két, vagy szükség esetén akár több nyomvonalat is.
- Jelen módszerrel több szempontból sem ajánlom a terep hossz-szelvények összefűzését, egyrészt ugyanis számtalan helyen kellene módosítani a szelvényszámokat, másrészt pedig pont a rá jellemző dinamikus kapcsolattól esünk el.
- Jelen leírás Civil 3D 2011 felhasználásával készült. Érdekes lesz megnézni ugyanezt a 2012-es Civil nyomvonal-kényszereivel megoldva…